Saturday, December 25, 2010

DARI KAJANG KE BERISU

Hampir 3 tahun aku dan famili pindah ke kampung. Tidaklah begitu jauh dari Kajang, ikut lebuh raya keluar di tol Simpang Empat dalam 100 km, 8 km ke arah Lubok China adalah kampung kami, kampung Berisu. Terletak di tengah tengah, kalau nak ke Lubok China dalam 12 km, 15 km ke Alor Gajah dan 18 km ke Tampin.
Udaranya sangat berbeza, pada pagi hari aku dapat menyedut udara yang sangat segar, ianya adalah satu rutin buat aku membuka tingkap apabila bangun pagi sebelum ke bilik air. Sambil menyedut udara yang bersih mataku memandang ke pokok pokok yang besar disebelah rumah ku yang banyak mengeluarkan oxygen pada malam hari, syukur alhamdulillah aku masih bernyawa dan dapat bernapas  menyedut udara yang percuma di beri oleh Allah kepada hambanya. Amiiiin.

Kehijauan yang sangat segar
Kampung Berisu terletak di dalam daerah Alor Gajah (Majlis Daerah Alor Gajah). Rumah kecil kami di dirikan di lereng bukit di atas tanah yang di wariskan kepada isteri saya oleh arwah Ibu mertua dan arwah sebelum dia. Kedudukan rumah kami sangat strategik, terletak di atas bukit bersebelahan pekan Berisu.

Pemandangan rumah kami dari atas bukit, di bawah adalah pekan Berisu 
Jalan utama di pekan Berisu pada tahun 1980
Pada awal tahun 1919 pekan Berisu terdiri daripada empat puluh rumah kedai dalam empat baris. Kebanyakannya merupakan rumah kayu satu tingkat tetapi ada yang mempunyai loteng. Sama ada satu tingkat atau dua tingkat, lazimnya rumah tersebut mempunyai kaki lima di hadapan. Kerusi panjang disediakan supaya mereka yang datang ke kampung tersebut dapat duduk dan berehat. Sumber dari buku "Zaman-Zaman Yang Berubah" oleh Datuk Mohd Yusoff  Hj.Ahmad.

Pemandangan dari halaman rumah kami
Pekan Berisu sekarang tahun 2010 hanya tinggal 11 rumah kedai, masih kekal kayu yang digunakan dulu, bumbungnya dulu atap sekarang ditukar dengan zink.

Pemandangan sebelah kiri dari halaman rumah kami
Pemandangan di sebelah kanan dari halaman rumah kami
Pemandangan ini yang membuat saya dan keluarga berasa sentiasa tenang dan menghiburkan, walaupun ada seketika kedaan keawangan merungsingkan tapi kami tetap tenang dengan kedaan sekitar.

Pukul 7 pagi kedaan cuaca berkabus tebal pandangan dari halaman rumah
Pukul 6.50 pagi kedaan cuaca berkabus tebal, pandangan dari atas bukit di belakang rumah
Semua gambar di rakam mengguna telefon bimbit dengan 1.3 mp



1 comment:

rusliesophian said...

Wah....alangkah indah dan nyaman udara berbeza drp suasana tercemar di kotaraya.