Wednesday, October 12, 2011

Kenangan Shooting Dokumentari

Meskipun sudah 3 tahun berlalu, tetapi kenangan shooting dokumentari di Slim River-Tapah-Teluk Intan pada bulan bulan puasa memang tak dapat saya lupakan.

Dokumentari 13 episod berkaitan pertanian ini ialah untuk siaran RTM (telah disiarkan). Tetapi kami hanya buat 7 episod sahaja kerana 5 episod telah dilakukan pengambaran oleh team lain. Mungkin mutu yang telah dibuat itu kurang memuaskan pihak produser atau RTM, maka kami diberi kesempatan untuk siapkan baki 7 episod. 

Ketika ditawarkan projek ini kepada kami, umat Islam akan menyambut Aidil Fitri dalam 10 hari sahaja lagi. Atas pengaruh saudara Ruslie Sophian, penulis skrip dan bertindak selaku penolong pengarah dokumentari ini, kami terima tawaran meskipun dalam keadaan terdesak.

Tengah malam itu kami bergerak ke Slim River kerana besok pagi kami akan buat pengambaran di ladang kambing di pekan Behrang.

Selesai episod kambing di Slim River, kami naik ke Tapah pula shooting di ladang cempedak durian. Ladang seluas 30 hektar di Bidor itu dimiliki oleh seorang bangsa Tionghua. Tetapi kesemua hasil ladang itu dipajak oleh FAMA untuk export ke Singapura dan Hong Kong.

Dalam setiap episod dokumentari ini disajikan dengan masakan daripada hasil pertanian itu.



















No comments: